Hoe om te gaan met agressie

Lablans Training & Ontwikkeling is gespecialiseerd in vaardigheidstrainingen, en specifiek in trainingen op het gebied van Omgaan met Verbale en Fysieke Agressie. Uiteraard ligt de nadruk bij deze werkzaamheden en trainingen op het verbaal oplossen en de-escaleren van de situatie, aangezien deze vorm van agressie verreweg het meest voorkomt.

De laatste jaren hebben wij ons hoofdzakelijk bezig gehouden met training, advies en praktijkwerk op het gebied van alles wat met agressie te maken heeft: van training, coaching-on-the-job en advies, tot en met de daadwerkelijke uitvoering en praktijkondersteuning hierin. Verder werken wij regelmatig mee aan de ontwikkeling en / of update van agressieprotocollen en zijn wij regelmatig werkzaam als procesbegeleider tijdens lastige gesprekken.


Verbale agressie in de praktijk

Wanneer we naar de praktijk van de afgelopen jaren kijken, zien we daarin wat verschuiving voor wat betreft de aanpak van verbale agressie. De belangrijkste reden dat dit nodig is, is dat de frustratie in de maatschappij toeneemt. In het trainingswerk komt die ontwikkeling terug in het feit dat bijvoorbeeld een onderwerp als Klantgericht Handelen, - Communiceren of - Telefoneren, steeds dichter bij Omgaan met Agressie komt te liggen. Dit wordt hoofdzakelijk gestuurd door het gedrag van klanten. Zij hebben op hun beurt vaak het idee dat hun gedrag wordt gestuurd door organisaties en hun (mis)communicatie. Verder zijn steeds meer mensen in de problemen gekomen, waardoor hun situatie sneller vastloopt dan eerder. Dit zorgt voor een toename in klaaggedrag, en gecombineerd met meer frustratie zorgt dit sneller voor agressie. Het probleem is dat veel vaardigheden in boeken nog niet zijn aangepast aan de huidige ontwikkelingen. Ondanks dat het vaak detailaanpassingen zijn, zijn deze essentieel voor de aanpak. De algemene lijn lijkt vaak hetzelfde, alleen de specifieke invulling wordt gestuurd door de praktijk. Vraag bij dit soort zware onderwerpen dus altijd naar de ervaring die de trainer in de praktijk heeft opgedaan!


Wat als een klant fysiek agressief wordt

Soms is de aanpak van Verbale Agressie helaas niet meer voldoende. In deze gevallen kan ik u wellicht ook helpen. Hierbij gaat het specifiek om situaties waarbij waarin de klant nogeen stap verder gaat en fysiek agressief wordt. Het doel is dat u een scala aan inzetbare gedragsmogelijkheden en technieken leert, waardoor u een keuze kunt maken om een lastige situatie effectief en vooral veilig het hoofd te bieden.

Wat hierbij zeer belangrijk is: alle technieken zijn gericht op verdedigen, bevrijden en losmaken. NIET op aanvallen. Dat is een belangrijk gegeven, aangezien het niet de bedoeling kan zijn om medewerkers te leren om klanten te verwonden en / of te gaan vechten. Stuk voor stuk zijn deze technieken de-escalerend bedoeld. We leren u tijdens deze trainingen dus NIET om te gaan vechten! We leren u technieken aan die van belang zijn voor de overgang en het tussenstadium van verbale naar fysieke agressie, zowel verbaal als non-verbaal.

Naast zijn opleiding en werkzaamheden als Sociaal Psycholoog, is Rick opgeleid als Krav Maga Instructeur, en is hij als instructeur verbonden aan de International Krav Maga Federation (IKMF - www.kravmaga-ikmf.nl ).

Krav Maga staat bekend als een uniek systeem dat internationaal wordt erkend als de meest innovatieve, effectieve en praktische zelfverdedigingmethode. Krav Maga wordt wereldwijd gebruikt door speciale eenheden van het leger, de politie, VIP-protectie, SWAT-teams en niet te vergeten BURGERS. De technieken van Krav Maga zijn effectief, eenvoudig aan te leren, ze zijn logisch en gebaseerd op de natuurlijke reflexen van het lichaam waardoor ze ook in stresssituaties kunnen worden toegepast. Voor meer informatie over Krav Maga, verwijzen wij u graag naar de website van onze school: www.fightingtactics.nl.

De technieken van Krav Maga maken het mogelijk om in te gaan op specifieke vragen en onderwerpen, zoals verdediging tegen stok-, mes- of vuurwapendreiging, overval, verdediging tegen meerdere aanvallers tegelijkertijd, zgn. 'third party protection', en diverse andere praktijkproblemen. Naar aanleiding van uw vraag ontwikkelen wij een maatwerk programma, op basis van de technieken van Krav Maga.